دامین آتوریتی و پیچ آتوریتی، اصطلاح جدیدی درزمینهٔ سئو نیست. اولین بار کمپانی ساکن مانتین ویو بود که با استفاده از پیچ رنک بهعنوان یکی از چندین عامل مؤثر بر رتبهبندی نتایج گوگل استفاده کرد این فاکتور که عددی بین ۱ تا ۱۰ است معیار مناسبی برای تعیین میزان محبوبیت و اعتبار سایت شما از دید بازدیدکنندگان بود. سپس گوگل بهطور رسمی اعلام نمود که دیگر استفاده از PageRank برای انتخاب جایگاه سایتها در صفحه نتایج جستجو استفاده نمیکند.
بعدازآن شرکتهای مختلفی اقدام به طراحی نمونه شبیه به PageRank گوگل کردند؛ که شرکت MOZ (معتبرترین شرکت سئو و بهینهسازی سایت در دنیا) یکی از آنها است. امتیازی که توسط MOZ به سایتها داده میشود بهعنوان ابزاری برای پیشبینی رتبه هر سایت در موتورهای جستجو محسوب میشود. دامین آتوریتی با اعدادی بین ۱ تا ۱۰۰ تعریف میگردد و هرچه برای یک سایت بزرگتر باشد، نشاندهنده اعتبار بیشتر سایت است.
در ادامه به شما بیان خواهیم کرده که اعتبار دامنه چیست و چه تأثیری در سئو دارد؟ چرا باید آن را افزایش داد؟ با ما همراه باشید
دامین آتوریتی (Domain Authority) یا اعتبار دامنه چیست؟
دامین آتوریتی، Domain Authority یا بهاختصار DA یکی از پارامترهایی است که توسط شرکت ماز برای تحلیل و آنالیز سایتها ارائهشده است درواقع معیاری برای بررسی قدرت و اعتبار دامنه یک سایت محسوب میشود.این پارامتر بهصورت عددی بین ۱ تا ۱۰۰ نمایش داده میشود. این عدد هرچقدر بزرگتر باشد، بیانگر اعتبار و ارزش بالاتر سایت نزد گوگل و سایر موتورهای جستجو خواهد بود.
بهطورکلی سایتی که اعتبار صفحه بالاتری دارد در مقایسه با رقبای خود میتواند جایگاه بهتری در صفحه نتایج جستجو کسب کند. ولی این نکته مهم را نیز به یاد داشته باشید که داشتن اعتبار دامنه بالاتر بیانگر سئوی بهتر نیست.
شرکت ماز در بیشتر مقالاتی که در ارتباط با DA منتشر میکند به این نکته اشاره میکند که Domain authority یک پارامتر نسبی به شمار میآید که برای مقایسه سایتهای مختلف میتوان از آن استفاده کرد.
بنابراین دامین آتوریتی را بهعنوان یک فاکتور مطلق در نظر نگیرید. در حقیقت معیار ما گوگل است. الگوریتمهای گوگل بیش از ۲۰۰ فاکتور مختلف را برای رتبهبندی سایت شما لحاظ میکنند درحالیکه دامین آتوریتی MOZ حدود ۴۰ معیار را موردبررسی قرار میدهد.
پیچ آتوریتی (Page Authority) یا اعتبار صفحه چیست؟
Page Authority یا بهاختصار PA قدرت و اعتبار یک صفحه منحصربهفرد از دامنه کلی از وبسایت را نشان میدهد. این پارامتر نیز مقادیر ۱ تا ۱۰۰ را به خود اختصاص میدهد. معمولاً صفحه اصلی سایتها بالاترین PA رادارند.
- domain authority مختص به اعتبار کل دامنه است.
- page authority مختص اعتبار یک صفحه (یک لینک،URL) است.
- دامین آتوریتی توسط مجموع پیچ آتوریتی صفحات سایت محاسبه میشود.
عوامل اثرگذار در دامین آتوریتی چیست؟ یا اعتبار دامنه چگونه محاسبه میشود؟
دامین آتوریتی تقریباً بهطور کامل بستگی به بک لینکهای مربوط به سایت شما دارد. ولی این بدین معنا نیست که شما بدون بررسی اقدام به دریافت لینکهای زیاد و بیکیفیت کنید. در حقیقت بهجای آنکه به کمیت و تعداد بک لینکهای سایت خود توجه داشته باشید به اعتبار آنها از دید گوگل توجه کنید. زمانی یک لینک از دید گوگل مورداطمینان است که از دامنههای با قدمت و اعتبار بالا دارند گرفتهشده باشد.
علاوه بر لینک بیلدینگ، پارامترهای دیگری هم در تعیین DA تأثیرگذار هستند. مثلاً:
- سایت شما از شبکههای اجتماعی، سیگنالهای قوی و مثبتی دریافت کند
- قدمت دامنه شما هر چه بیشتر باشد، احتمال بیشتری برای اعتبار صفحه بالا دارید
- مردم به برند شما یا محتوای شما در فضای آنلاین اشارهکرده باشند
- کاربران نام برند شمارا جستجو کنند
اسپم اسکور (Spam Score) چیست؟
Spam Score، درصد سایتهای مشابه با ویژگیهای سایت شما که سایت ماز متوجه جریمه شدن و یا حتی پنالتی شدن آنها توسط گوگل شده است. میتواند با دقت بالایی میزان کیفیت سایتها را مشخص کند. اسپم اسکور بر پایه محاسبات یادگیری ماشین که ۲۷ ویژگی مشترک بر اساس دادههای میان میلیونها وبسایت جریمه یا پنالتی شده توسط گوگل را بررسی میکند، به دست میآید.
دریافت امتیاز بالای اسپم اسکور بالای سایت شما، یا سایتی که در حال بررسی آن هستید، به این معنی نیست که سایت موردنظر فعالیت اسپمی دارد. این تنها نشانهای است که شما باید تحقیق و بررسی بیشتری بر روی کیفیت و ارتباطات معنایی سایت داشته باشید.
اگر Spam Score سایت شما:
- ۱-۳۰ درصد است: عالیه و هیچ مشکلی متوجه سایت شما نیست.
- ۳۰-۶۰ درصد است: مناسب است ولی احتیاج به بررسی دارد.
- ۶۱-۱۰۰ است: در محدوده خطرناک قرار دارید.
از چه ابزارهای برای بررسی دامین آتوریتی استفاده کنیم؟
به آدرس moz.com مراجعه کنید. پس از طی مراحل ثبتنام در سایت MOZ وارد حساب کاربری خود شوید، وارد قسمت Link Explorer شوید و آدرس دامین خود را وارد کنید.
در بخش میتوانید اطلاعات کلی از دامنه خود شامل DA و تعداد لینکهای ورودی به سایت شمارا مشاهده کنید.
پلاگین:MozBar از طریق این لینک میتوانید این افزونهٔ رایگان را بهصورت تولبار روی مرورگر خود نصب کنید
چگونه دامین آتوریتی سایت را افزایش دهیم؟
با توجه به این که پارامتر های اثرگذار در رابطه با اعتبار دامنه را بیان کردیم نوبت آن رسیده است که با تکنیک های که معرفی می کنیم گام موثری برای رشد اعتبار دامنه خود بردارید
تولید محتوای جذاب و باکیفیت
اولین قدم برای افزایش DA و پیشرفت سایت شما، تولید محتوای باکیفیت است. محتوایی که برای کاربرپسند بوده و جذابیت داشته باشد. هنگامیکه مخاطبان از محتوای شما راضی باشند، آن را در شبکههای اجتماعی به میزان بیشتری به اشتراک میگذارند. بهعبارتدیگر محتوای شما لینک پذیر میشود و لینکهای بیشتری دریافت میکنید. این امر علاوه برافزایش ورودی و بازدید، افزایش اعتبار و آتوریتی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.
رعایت اصول و قواعد سئو تکنیکال (Technical SEO)
مورد اهمیتترین اقدام برای دارا بودن یک سایت با آتوریتی خوب توجه به ساختار صفحه و المانهای بکار رفته شده در کد نویسی و اجرای آن است. کدهای HTML علاوه بر نمایش صحیح اطلاعات به کاربر، وظیفهدارند تا کاری کنند درک محتوای وبسایت برای رباتهای گوگل راحتتر باشد.
برای داشتن سئو تکنیکال، پیروی از موارد زیر میتواند تا حد زیادی به شما کمک کند:
- نقشه سایت خود (Sitemap xml) را برای گوگل بهینهسازی کنید.
- تنظیمات فایل Robots.txt را بررسی کنید و اطمینان داشته باشید گوگل بهتمامی بخشهای سایت دسترسی دارد.
- از زبان نشانهگذاری (Schema) برای کمک به فهم آسان محتوای سایت توسط گوگل استفاده کنید.
- از سرعت سایت، نمایش ریسپانسیو، موبایل فرندلی بودن سایت خود اطمینان داشته باشید.
سئو داخلی
زمانی که از سئوی داخلی حرف میزنیم، منظورمان کار کردن روی همهٔ اصول، ابزارها و تکنیکها در سایت خودمان است؛ یعنی جاهایی که اختیار و کنترل کامل بر روی آنها داریم.
برای مثال زمانی که روی عنوان اصلی مطلب و عناوین فرعی، کلمات کلیدی بهکاررفته در متن، لینک سازی داخلی، آدرس URL، ساختن یک سنگ زیربنا (Cornerstone)، افزایش سرعت سایت و یا کاهش بانس ریت وقت میگذارید، در حال انجام سئو داخلی هستید.
موارد زیر میتواند در دارا بودن یک سئو داخلی مورد رضایت گوگل و کاربر تأثیر به سزایی داشته باشد:
- عناوین صفحات و توضیحات متا برای گوگل و کاربران قابلدرک باشد
- تگهای عنوان (H1،H2، H3 و غیره) به روش صحیح به کار ببرید
- آدرس URL صفحات باید اختصاصی، کوتاه و دارای کلمه کلیدی باشند
- در محتوای مطالب از کلمات کلیدی همخانواده یا مترادف بهره ببرید
- لینک دهی به صفحه مقالات یا دستهبندیهای مهم در محتوا را در نظر بگیرید
سئو خارجی
زمانی که از سئوی خارجی حرف میزنیم، منظورمان تلاش و تمرکز بر روی وضعیت محتوا و سایت ما از دید گوگل و کاربران است؛ یعنی جاهایی که طبق معمول اختیار و کنترل کامل روی آنها نداریم. گوگل با استفاده از الگوریتم رنک برین تلاش میکند میزان رضایت کاربران از محتوای شما، دریافت لینکهای ارزشمند از سایتهای معتبر و موضوعات مرتبط را تخمین بزند. هر چه میزان صفحات سایت شما از طریق سایتهای دیگر معرفی و پیشنهاد داده شود به معنای این است که ارزش و اعتبار سایت شما در محیط وب بیشتر است.
دقت داشته باشید که فرقی بین سئو داخلی و سئو خارجی تنها برای این است که تلاشهای ما در کدام قلمرو (داخل سایت و خارج سایت) انجام میشود. اما در عمل هر دو بهمنظور بهینهسازی برای موتورهای جستجو است.
چرا دامین آتوریتی سایت دائماً در حال تغییر است؟
با توجه به اینکه دامین آتوریتی یک سایت با پارامترهای مختلفی اندازهگیری میشود، به همین دلیل تعیین دقیق تغییرات آتوریتی بسیار سخت خواهد بود.
چنانچه امتیاز دامین آتوریتی وبسایت شما بالا یا پایین رفت میتواند چندین دلیل داشته باشد:
مجموع تعداد بک لینکهای جدیدی که دارید هنوز توسط MOZ ایندکس نشده است.
اگر بک لینکها شما بهصورت تصاعدی رشد کرده باشند امتیاز در دامین آتوریتی هم بیشتر خواهد شد.
اگر بک لینکهای دریافتی شما اگر در سایتهایی باشند که در گوگل رتبه بالایی ندارد، امتیاز شما در دامین آتوریتی پایین میآید.
احتمال دارد در بازه زمانی مشخص، ماز تصمیم بگیرد لینکهای مرتبط با سایتها را بهدفعات بیشتر یا کمتر Crawl کند که این باعث میشود که امتیاز Domain Authority وبسایت شما بالا یا پایین شود.
جمعبندی:
توجه داشته باشید که دامین آتوریتی یک ابزار برای مقایسه است و نباید برای کسب امتیاز بالاتر DA برای شما به یک هدف تبدیل شود بلکه با استفاده از این ابزار ارزشمند باید بتوانید سایت خود را با وبسایتهای رقیب، مقایسه کرده و پیشرفت کنید.