وب دایرکتوری یا فهرست وب سایت‌ها به محلی گفته می‌شود که در آن کاربران می‌توانند وب سایت‌های خود را در گروه‌های مرتبط ثبت کنند. دایرکتوری‌ها باداشتن گروه و زیرگروه‌های مختلف و متنوع این امکان را فراهم می‌سازند که به راحتی بتوانید گروهی که از نظر موضوع با وب سایت شما همخوانی بیشتری دارد را انتخاب کرده و وب سایت خود را در آن گروه ثبت کنید.

 

دایرکتوری‌های‌ براساس قوانین ثبت وب سایت، متفاوت می‌باشند و به سه گروه کلی تقسیم می‌شوند:

۱- دایرکتوری‌های‌رایگان:در این دایرکتوری‌ها برای ثبت وب سایت هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌شود.

۲- دایرکتوری بالینک متقابل:برای ثبت وبسایت در این دایرکتوری‌ها باید ابتدا لینک دایرکتوری در وب سایت مورد نظر قرارداده شود.

۳- دایرکتوری‌های غیر رايگان: برای ثبت وبسایت باید هزینه‌ای بصورت ماهیانه و یا سالیانه پرداخت شود.

در این مقاله به بررسی مزایا و معایب این وب دایرکتوری‌ها پرداخته می‌شود.

۱- وب دایرکتوری های رايگان: یکی از رایجترین انواع دایرکتوری ها، دایرکتوری های رايگان می باشد. شما بدون پرداخت هزینه می توانید وب سایت خود را در این دایرکتوری ها ثبت کنید. نکته مهم در اینگونه وب دایرکتوری ها اعتبار آنها می باشد. به دلیل رایگان بودن، حجم زیادی از وب سایت ها در این وب دایرکتوری ها ثبت می شوند. به دلیل حجم زیاد وب سایت های ثبت شده، معمولا نظراتی بر روی آنها نمی باشد، لذا پس از گذشت زمان ممکن است تعدادی از این وب سایت ها در درسترس نباشند که اصطلاحا به آنها لینک های شکسته گفته می شود. هرچه تعداد این لینک ها افزایش یابد اعتبار و کیفیت وب دایرکتوری کاهش می یابد. اگر وب دایرکتوری این خصوصیت منفی را نداشته باشد بهترین محل برای ثبت وب سایت شما می باشد. بهترین و معتبرترین وب دایرکتوری رایگان موجود، پروژه دايرکتوری باز، ODP، می باشد. طبیعی است که پذیرفته شدن یک وب سایت در این فهرست بسیار مشکل است ولی اگر شما بتوانید وب سایت خود را در این فهرست ثبت کنید گامی بسیار بلند در معرفی وب سایت خود به دیگران برداشته اید. لينک دایرکتوری

۲- دایرکتوری با لینک متقابل: شاید بتوان گفت یکی از اهداف اصلی در ثبت وب سایت در یک وب دایرکتوری افزایش رتبه گوگل (Google page rankk)  وب سایت می باشد. رتبه گوگل عددی بین صفر و ۱۰ می باشد. گوگل بر اساس معیار های مختلف عددی را به هر وب سایت اختصاص می دهد. یکی از این معیارها داشتن لینک از وب سایت های دیگر است که یکی از بهترین محل ها برای این موضوع وب دایرکتوری ها می باشند. نکته مهم قابل ذکر این است که در صورت تمایل به ثبت وب سایت خود در این دایرکتوری ها، باید رتبه گوگل وب دایرکتوری مورد نظر از رتبه گوگل وب سایت شما بالاتر باشد، در غیر این صورت بیشتر از این که وب دایرکتوری به وب سایت شما در افزایش رتبه گوگل کمک کند، اين وب سایت شما است که به وب دایرکتوری کمک می کند.

۳- دایرکتوری های غیر رايگان: تعداد این دایرکتوری ها به نسبت دو دایرکتوری قبل کمتر می باشد. معروفترین و معتبرترین دایرکتوری غیر رایگان، دایرکتوری یاهو است (لینک). هدف اصلی این وب دایرکتوری ها، حذف تبلیغات، تعداد وب سایت های ثبت شده کمتر و نظارت بیشتر بر وب سایت های ثبت شده می باشد. شما قادر خواهید بود که با پرداخت یک هزینه کم وب سایت خود را در این دایرکتوری ها ثبت کنید و از مزایای آن بهرمند شوید. نکته مهم در این وب دایرکتوری ها، ارائه شماره تلفن می باشد. شما به دلیل پرداخت هزینه جهت ثبت وب سایت خود، حداقل باید شماره تلفنی در وب سایت وجود و شخصی حقيقی پاسخگوی سوال های شما باشد.

جهت مشاهده تاثیر لینک به وب سایت شما در افزايش رتبه گوگل وب سایت، چند ماه زمان نياز می باشد. از این رو بهتر است که وب سایت خود را بصورت ساليانه در اینگونه وب دايرکتوری ها ثبت کنید.
اگر تمايل دارید برای وب سایت خود هزینه کنید یکی از گزینه های خوب، ثبت وب سایت خود در اینگونه وب دایرکتوری ها می باشد. اگر وب سایت شما تازه تاسيس باشد شايد نياز به ثبت در یک وب دایرکتوری بیشتر احساس شود، چرا که ممکن است چند هفته تا چند ماه زمان نياز باشد تا وب سایت شما در موتورهای جستجوگر مانند گوگل ثبت شود ولی با ثبت وب سایت خود در یک وب دایرکتوری معتبر در مدت زمانی بسيار کمتر می توانید وب سایت خود را در موتورهای جستجوگر مشاهده کنید. در واقع به دليل اینکه موتورهای جستجوگر بصورت متناوب وب سایت های ثبت شده در وب دايرکتوری ها را چک می کنند از این رو شانس بیشتری در ایندکس شدن در موتورهای جستجوگر را خواهید داشت.

همچنين تعداد محدود وب سایت های ثبت شده و نداشتن تبلیغات در صفحات مختلف، در کنار افزایش احتمال کلیک بر روی لینک شما، به راحتی می تواند رتبه گوگل شما را نیز افزایش دهد. تعداد اینگونه دایرکتوری ها که بصورت تخصصی فارسی باشند بسیار کم می باشد ولی بطور مثال می توان به فهرست وب سایت های ایرانی اشاره کرد.

در مقاله های بعدی سعی خواهد شد به جنبه های دیگر وب دایرکتوری ها، از جمله نحوه پذیرش وب سایت ها، پرداخته شود.