در سال ۱۹۹۷، بنیانگذاران گوگل یک الگوریتم برای تعیین اهمیت و محبوبیت لینک براساس چندین اصل کلیدی ایجاد کردند :
لینک ها به عنوان رای اعتماد به محتوای یک سایت به شمار می آیند.
همه آرا، در ابتدا، ارزش برابری دارند.
بر اساس این الگوریتم, صفحاتی که رای بیشتری کسب کرده اند از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.
وب سایت های مهم تر رای های مهم تری دارند.
آراء یک صفحه نقش مهمی در اهمیت صفحه دارد.
البته این الگوریتم با عنوان PageRank شناخته می شود و مسیر جستجوهای اینترنتی را تغییر داده است. همانطور که دانش PageRank گسترش یافت افراد سعی بیشتری برای فهمیدن عوامل موثر بر رتبه بندی سایت (SEOs) کردند و در تلاش هستند تا از این اطلاعات برای افزایش رتبه ی وب سایت و صفحات اینترنتی خود استفاده کنند.
اما، گوگل هنوز دست از تجزیه و تحلیل لینک ها نکشیده است. گوگل از طریق نشانه هایی مثل انکر تکست, اعتماد, مدل سازی موضوع و حتی فعالیت های انسانی به سنجیدن ارزش یک لینک می پردازد. اما متاسفانه هنوز بیشتر افراد متخصص در سئو از این تغییرات و تاثیر آنها در بازاریابی خارجی و بهترین شیوه های ایجاد لینک آگاه نیستند.
در این مقاله من تصمیم دارم در مورد ده اصل ارزیابی لینک صحبت کنم. همانطور که این ۱۰ مورد را مطالعه می کنید, لطفا توجه داشته باشید که این قوانین سخت نیستند و سریع هم از آنها نتیجه نخواهید گرفت. اینها براساس تجربیات و مشاهدات ما می باشند و همانند بسیاری از مسائل دیگر در سئو, اینها فقط پیشنهاد هستند. ما شما را به امتحان این موارد دعوت می کنیم. در یادگیری سئو هیچ چیز بهتر از امتحان کردن راه های مختلف و قدرتمند نیست.
#۱- لینک هایی که کد HTML بالاتری دارند, رای اعتماد با ارزش تری دریافت می کنند.
هر بار که ما ( یا افراد متخصص سئو ) ویژگی های لینک و صفحه را مورد آزمایش قرار دادیم ( خوش بختانه ) متوجه شدیم لینک هایی که کد HTML بالاتری دارند, از لینک هایی که کد HTML پایین تری دارند, توانایی کسب رتبه بیشتری دارند. این نظریه کاملا با برنامه ای که اخیرا گوگل طراحی کرده است, Ranking Documents Based on User Behavior and/or Feature Data, مطابقت دارد.
#۲- لینک های خارجی تاثیر بیشتری نسبت به لینک های داخلی دارند
در این مورد مسئله ی جالبی وجود دارد, اگر به خاطر داشته باشید PageRank هیچ اشاره ای به تفاوت لینک های داخلی و لینک های خارجی نداشته است. اما به احتمال زیاد, طبق معیار هایی که اخیرا ایجاد شده است, لینک های خارجی تاثیر بیشتری نسبت به لینک های داخلی دارند. شما می توانید این موضوع را در اطلاعات همبستگی پست چند هفته ی اخیر ما مشاهده کنید که هیچ چیز به اندازه ی mozRank خارجی (“PageRank” دریافتی از صفحات خارجی ) رتبه ی استاندارد mozRank (PageRank) را افزایش نداده است.
من نیز تصور نمی کردم که گوگل به صورت جداگانه PageRank خارجی و PageRank داخلی را بررسی کند و آنها را به روش های مختلف در رتبه بندی صفحه تاثیر دهد.
#۳- لینک هایی که دامنه ی منحصر به فرد دارند اهمیت بیشتری نسبت به لینک هایی که در سطح دامنه ی قبلی هستند, دارند
در بحث همبستگی داده ها, هیچ معیاری بهتر از تعداد دامنه های منحصر به فرد لینک خارجی به یک صفحه نیست. این بدین معناست که با توجه به سیستم رتبه بندی بهتر است ۵۰ لینک از ۵۰ دامنه ی مختلف داشته باشید تا اینکه ۵۰۰ لینک از سایتی داشته باشید که قبلا به شما لینک داشته است. باز هم باید گفت که الگوریتم PageRank هیچ تضمینی برای این موضوع ندارد.
#۴- لینک هایی که به سایت های معتبر نزدیکتر هستند, از ارزش بیشتری برخوردارند
ما قبلا در مورد معتبر بودن یک سایت صحبت کرده ایم. گوگل اهمیت زیادی برای سایت های معتبر قائل است و بر این اساس به لینک هایی که به این سایت ها نزدیک تر باشند ارزش بیشتری می دهد.
#۵- لینک هایی که درون محتوای اصلی سایت قرار دارند ارزش بیشتری نسبت به لینک هایی دارند که در پاورقی و نوار کناری قرار دارند
در مقالاتی مانند VIPS مایکروسافت, در مورد رتبه بندی گوگل می بینیم لینک هایی که درون محتوای اصلی سایت قرار دارند ارزش بیشتری نسبت به لینک هایی دارند که در پاورقی و نوار کناری قرار دارند و هم چنین در جلوگیری از ایجاد اسپم ها نقش مثبتی دارند. پس به عنوان یک مدیر وب و متخصص سئو می توانیم به این حقیقت پی ببریم که به دست آوردن لینک درون محتوای اصلی یک سایت دشوار تر می باشد.
#۶- کلمات کلیدی درون HTML ارزش بیشتری نسبت به ویژگی Alt عکس های لینک شده دارند
این موضوع در مقالات خاصی بیان نشده است اما طبق تحقیقاتی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که انکر تکست درون HTML ارزش بیشتری نسبت به ویژگی Alt عکس های لینک شده دارد. این بدین معنی نیست که باید توجه زیادی به ویژگی Alt تصاویر نداشته باشیم اما بهتر است بدانیم که باید دقت زیادی در انتخاب کلمات کلیدی درون HTML داشته باشیم.
#۷- لینک هایی که از وب سایت های مهم, مشهور و معتبر دریافت می کنید ارزش زیادی دارند ( حتی اگر از صفحات مهمی نباشند )
ممکن است تا به حال برای شما اتفاق افتاده باشد که رقیب شما با لینک هایی که از صفحات بی اهمیت دریافت کرده است از شما برتری پیدا کند. این ممکن است بدین دلیل باشد که ارزش دامنه ای که از آن لینک گرفته است بالا باشد. به طور کلی با این کار با اسپم ها مبارزه می کند و در کل نتایج قابل اطمینان تری را ادامه دهد.
#۸- لینک هایی که برچسب NoScript دارند ارزش کمتری دارند
این پدیده در طول سالها چندین بار گزارش و رد شده است. آزمایش های ما نشان داده است که لینک هایی که برچسب NoScript دارند ارزش کمتری دارند, اما این مسئله در همه ی شرایط صادق نیست.
#۹- تعداد لینک های جدید و بالا به یک متن, آن را در رقابت قوی تر می سازد.
جدا از الگوریتم QDF گوگل (Query Deserves Freshness) که در مورد لینک به محتوا می باشد, به نظر می رسد که موتور های جستجو از سیگنال های خاصی برای پاداش به صفحات و ارزیابی اسپم های محتوایی که در دوره زمان کوتاهی لینک های زیادی به دست آورده اند, استفاده می کنند.
#۱۰- لینک های اسپم ممکن است ارزش لینک های دیگر را از بین ببرند
مدیران وب سایت باید سعی کنند همیشه لینک های اسپم سایت را حذف کنند در غیر این صورت از ارزش دیگر لینک هایشان کسر خواهد شد.