پاسخ برجسته گوگل (Featured Snippet) چیست؟
برای بسیاری از کسبوکارها نمایش لینک صفحات سایت در رتبه یک نتایج جستجو به معنای سئو در ایده آل ترین حالت ممکن است. اگر کسبوکار شما در حوزه رقابتی فعالیت میکند و شما هم ناچارید همیشه با رقبای مختلف به رقابت بپردازید، باید برای سئو و بهینهسازی صفحات سایت و کسب جایگاه اول در صفحه نتایج جستجوی گوگل تلاش و سرمایهگذاری کنید.
البته هدف ما هرگز این نیست که نباید برای کسب رتبه اول گوگل سرمایهگذاری کنید؛ بالعکس نباید فرصت نمایش لینک صفحات سایت را در موقعیت صفر Featured Snippet و قبل از اولین لینک نادیده گرفته شود و از آن غفلت نمود. صعود به موقعیت صفر و حضور در Featured Snippet بیش از هر چیزی به محتوای درون صفحههای شما وابسته است؛ و احتمالاً کمتر با فاکتور لینکهای صفحه ارتباط دارد؛ بنابراین اگر بک لینکها را اصولی ایجاد کرده باشید، حضور در Featured Snippet گوگل در صفحه نتایج میتواند بهعنوان سکوی پرتابی برای کسبوکار شما باشد.
اصلاً شگفتآور نیست که ببینید لینکی از صفحه ۲ نتایج جستجو گوگل اکنون Featured Snippet را از آن خود نموده و به جایگاه صفر در صفحه نتایج صعود کرده است. البته پاسخ برجسته گوگل بیشتر مواقع مربوط به لینکهای از صفحه اول گوگل هستند و بهطورمعمول در ۱۰ لینک اول نتایج SERP به نمایش درمیآیند. همانگونه که میدانید اگر لینک سایت شما در رتبه ۵ نتایج جستجو حضورداشته باشد و پاسخ برجسته گوگل یا همان رتبه صفر را از آن خود نماید، احتمال دیده شدن سایت شما و همچنین دریافت ترافیک ارگانیک هم بهصورت صعودی افزایش مییابد.
پاسخ برجسته گوگل (Featured Snippet) چیست؟
بر اساس گزارش RankRanger، در حال حاضر Featured Snippets به نسبت ۹.۱۹۶۸% در صفحه نتایج جستجو نمایش داده میشوند. این باکسها همواره در ابتدای صفحه و بالای اولین لینک پاسخ ظاهر میشوند. به همین دلیل میگوییم رتبهشان صفر است. “snippet”یک کادر یا جعبه کوچک است که شامل آدرس اینترنتی صفحه موردنظر عنوان صفحه و همچنین بخش کوتاهی از محتوای آن میشود و بهمنظور پاسخ به عبارت جستجو شده توسط کاربر به نمایش درمیآید.
اما Featured Snippet چگونه عمل میکنند؟(برای آنکه بهتر با مفهوم Featured Snippet آشنا شویم به راهنمای گوگل برای معرفی پاسخ برجسته در گوگل مراجعه کردهایم.) موتورهای جستجوی گوگل بر پایه برنامهریزی خود به دنبال پاسخ عبارت جستجو شده میپردازند و صفحاتی را که دارای یک نتیجه عالی هستند، پیدا میکنند؛ و سپس بهترین نتایج را به شکل اسنیپت درمیآورند و در ابتدای نتایج نشان میدهند. این Featured Snippet بهمنظور جلبتوجه کاربران طراحیشدهاند و بسیاری از صاحبان وبسایتها هم متوجه شدهاند که معیار CTR (نرخ کلیک) برای وبسایتهایی که از پاسخ برجسته گوگل در صفحه نتایج بهره میبرند، به طرز ویژهای افزایش مییابد.
اگرچه Featured Snippet انواع مختلفی دارند؛ اما ما به معرفی نمونههای رایج آن بسنده میکنیم.
در حال حاضر Featured Snippet “پاراگرافی” رایجترین نوع اسنیپت مخصوص در صفحات SERP به شمار میرود:
Featured Snippet از نوع “فهرست” معمولاً در پاسخ سؤالها و عبارتهایی درباره روند، فرآیند و مراحل مختلف انجام یک کار مشخص به نمایش درمیآید. این نکته را در نظر داشته باشید که یک تصویر هم در کنار فهرست متنی در مثال پایین به نمایش درآمده است.
برای نمایش Featured Snippet به شکل جدول هم باید تگ کد <table> را به سایر کدهای برنامهنویسی صفحهتان اضافه کنید.
حال پرسشی که حتماً ذهن شمارا درگیر کرده است که چگونه میتوان این موقعیت حساس و مهم در صفحه نتایج جستجو را به دست آورد؟ در ادامه مقاله همراه ما باشید.
مرحله ۱: درک فرصت مناسب برای سایت شما
هنگامیکه میخواهید از Featured Snippet استفاده کنید، باید این حقیقت را هم در نظر داشته باشید که همه حوزهها باهم یکسان نیستند. اگر شما کسبوکار محلی دارید باید بهجای بهینهسازی در جهت نمایش در پاسخ برجسته گوگل کاری کنید در نتایج نقشههای آنلاین گوگل دیده شود. بر اساس تحقیقاتی که Stat Search Analytics انجام داده است، featured snippets در نتایج جستجو مربوط به جستجویهای محلی نمایش داده نمیشود.
از سوی دیگر اگر در حوزهای فعالیت میکنید که ایجاب میکند به سؤالهای تکراری کاربران پاسخهای صریح و مشخصی دهید یا ضروری است که درباره واژگان رایج در حوزه کسبوکاری خود توضیح دهید و دادههای شما باید در چهارچوب جدولی نمایش داده شوند،featured snippet گوگل احتمالاً بهترین راهکار ممکم برای دیده صفحات سایت شما خواهد بود.
در تحقیق فوق تعداد ۹۲۰۰۰ پرسش جستجوی مختلف مورد دادهکاوی قرارگرفته و انواع مختلف عبارتهای جستجو شدهای که به نمایش featured snippets انجامیده مشخصشدهاند. این کلیدواژه ها معمولاً درزمینهٔ های زیر هستند:
- مالی
- محاسباتی
- زمان
- تبدیل
- وضعیت
- ملزومات
- سلامت
- مراحل خودآموز
انواع عبارتهایی که بهندرت در نتایج جستجو به شکل پاسخ برجسته گوگل به نمایش درمیآیند:
- محلی
- اطلاعات
- حقایق علمی و عمومی
- خرید
- تصویر و ویدیو
البته Stat Search Analytics این تحقیق را بعد از شش ماه نیز تکرار کرد و به نتایج جالبتوجهی نیز دستیافت. اتفاق جالب این بود که یک از دستهبندیهای که بهندرت به نمایش درآمده حال به پاسخ برجسته رایجی تبدیلشده بود. جستجوهای شخصیسازیشده که کلماتی مانند بهترین «یا» بررسی در آنها وجود داشت، به دسته عبارتهای ملحق شده که featured snippets در نتایج جستجو آنها به نمایش درمیآمد.
بهاحتمالزیاد با توجه به این نتیجه تحقیق تصمیم بگیرید همه کلمات کلیدی مهمی را که در سؤالهای پرتکرار استفاده میشوند، را جستجو و پیدا کنید؛ اما پیش از هر اقدامی بهتر است توجه کنید که رتبه سایت شما در حال حاضر در میان نتایج جستجو در چه وضعیتی قرار دارد. به خاطر داشته باشید اگر لینک محتوای شما یکبار در پاسخ برجسته گوگل نمایش داده شود، هیچ لزومی ندارد که همچنان در جایگاه صفر باقی بماند.
افزون بر این بهتر است دادههای آماری CTR سرچ کنسول گوگل را با کلمات کلیدی که به خاطر آن در قالب Featured Snippet به نمایش درآمدید همواره موردبررسی قرار دهید بهویژه اگر دادههای CTR را برای زمانی که در Featured Snippet گوگل به نمایش درآمدید بازمانی مقایسه کنید که در جایگاه معمولی رایج قرار گرفتید. با حقایق جالبی روبهرو خواهید شد.
درصورتیکه سایت شما تا اکنون در هیچ پاسخ برجستهای به نمایش درنیامده است، بررسی Featured Snippet رقبا میتواند آموزنده باشد و فهرستی از کلمات کلیدی مهم را در اختیار شما قرار دهد تا تمرکز را بیشازپیش روی همان لیست متمرکز کنید. خوشبختانه ابزارهای مختلفی برای همین منظور در دسترس است و با بهکارگیری آنها میتوانید همه کلمات کلیدی را که در حال حاضر در Featured Snippet گوگل به نمایش درآورید، مشاهده کنید.
سایت SEMrush ابزاری در اختیار شما قرارمی هد تا پاسخ برجسته گوگل را پیدا کنید این شیوه همچنین زمانی به کار شما خواهد آمد که قصد دارید Featured Snippet رقبا را پیدا کنید و موردبررسی قرار دهید.
برای شروع، در منوی Organic Reaserch به تب Positions بروید.
در این بخش میتوانید لیست کلیدواژهها را به کمک فیلترهای پیشرفته فیلتر کنید (include > SERP Features > Featured Snippets) یا لینک Featured Snippet را که کناره سمت راست صفحه زیر SERP features قرار دارد، انتخاب کنید.
Stat Search Analytics هم یک ابزار مناسب دیگر برای ردیابی Featured Snippet گوگل است.
در استفاده از این ابزار باید ابتدا یک لیست از کلمات کلیدی مهم و پرتکرار تهیه و در آن بارگذاری کنید. Stat این فهرست را بررسی میکند در رابط کاربریاش به شما نشان میدهد که کدام کلیدواژه باعث ایجاد اسنیپت میشود. ابزار Stat این کلیدواژهها را تحت عنوان «پاسخ» از سایرین مشخص میکند.
در ابزار Stat میتوانید کلمات کلیدی را بر پایه همین ملاک فیلتر کنید و روی کلمههایی متمرکز شوید که شمارا در ۱۰ لینک برتر قرار میدهند. همچنین میتوانید همه کلمات کلیدی را که میخواهید دنبال کنید، با برچسب مشخص سازید.
ابزار SearchMetrics Suite هم فرصت ردیابی پاسخ برجسته گوگل را فراهم میآرود. Featured Snippet به نام «پاسخ مستقیم» هم شناخته میشوند؛ اما در تصاویر پایین ملاحظه میکنید که کاربر برخی از کلمات را فیلتر کرده و وبسایت nytimes.com که در صفحاتش به پاسخ مستقیم آنها اشارهکرده، از رتبه بالاتری برخوردار است.
همانطور که در جستجوی Vegan Thanksgiving Recipes (دستور غذایی مخصوص گیاهخواران برای روز شکرگزاری) هم مشاهده میکنید، «پاسخ مستقیم» در حقیقت همان پاسخ برجسته مخصوص جایگاه صفر است.
مرحله ۲: یافتن بهترین کلمات کلیدی ممکن برای featured snippets
اکنونکه بهخوبی با موضوع featured snippet و اهمیت تعیین کلمه کلیدی مناسب آشنا شدید، با ما همراه باشید تا فرصتهای مناسبتر دیگری را هم برایتان بازگو کنیم.
برای یافتن و انتخاب بهترین کلمه کلیدی باید از روش قدیمی جستجوی کلمه کلیدی استفاده کنید. در زمان جستجوی کلیدواژهها بهتر است این نکات را هم رعایت کنید:
عبارتهای حجیم و متشکل از کلمههای متعدد قادر خواهند بود شمارا در لیست پاسخ برجسته گوگل قرار دهند.
جستجوهای طولانی که شامل ۶ کلمه یا بیشتر هستند، بیش از سایر عبارتها به نمایش featured snippets گوگل میانجامند.
هدف اصلی پاسخ برجسته گوگل پاسخ دادن به پرسشهای کاربران است و به همین خاطر اغلب جستجوهای که با کلمههای سؤالی مانند «چه کسی»، «چه چیزی»، «چگونه»، «کجا» و «چرا» شروع میشوند، به نمایش featured snippet میانجامند. البته نباید پرسشهای ضمنی که با کلمههایی ازجمله «آیا» و «چون» و کلمههای فعلی مانند «انجام دادن»، «گرفتن»، «ساختن» یا «پختن» شروع میشوند را نادیده گرفت.
پرسشهای ضمنی و مفهومی هم حاوی جستجوی خود کلمات هم میشوند. برای مثال، جستجوی عبارت «دیجیتال مارکتینگ» را در نظر بگیرید. کاربر در جستجوی این عبارت بهویژه به دنبال تعریف مشخصی درباره ترکیب این دو کلمه است. از طرفی جستجوی عبارت کامل «دیجیتال مارکتینگ» با کلمه سوالی مناسب در اغلب موارد باعث نمایش باکس پاسخ برجسته گوگل در صفحه نتایج میشود.
People also ask چیست؟
چنانچه در گوگل به جستجو درباره یک عبارت کلی و عمومی کرده باشید، پس از ظاهرشده صفحه نتایج جستجو میتوانید سایر پرسشهای مشابه کاربران را هم در featured snippet گوگل در نتایج جستجو به نمایش گذاشته میشود، در کادر people also ask مشاهده کنید.
برای مثال هنگامیکه کاربر عبارت «بازاریابی ایمیلی» را جستجو کرده است یک featured snippet در ابتدای صفحه و همچنین چند پرسش مشابه دیگر ازجمله «کمپین ایمیلی چیست؟» در قسمت people also ask به نمایش گذاشتهشده است.
همچنین با کلیک روی پرسش «کمپین ایمیلی چیست؟» قادر خواهید بود به صفحه نتایج مربوط به همین سوال بروید و پاسخ برجسته مخصوص را هم مشاهده کنید.
سایت Answerthepublic.com
برای یافتن لیست کامل پرسشهایی که درباره مبحث خاصی پرسیده شدهاند، باید از این ابزار بسیار مفید برای استخراج داده Asnwerthepublic.com استفاده کنید. این ابزار Google Suggest API را به کار میبرد تا همه جوانب ممکن یک پرسش را که سایر کاربران پرسیدهاند، پیدا کند.
در ادامه میتوانید همه پرسش را که کاربران درباره کلیدواژه «پختن سبزیها» پرسیدهاند و Answerthepublic.com استخراج کرده است را، مشاهده کنید.
چارت به نمایش درآمده توسط این ابزار بهطور کامل دستهبندیشده است و میتوانید قالب موردنظر خودتان را از میان آنها بهراحتی انتخاب کنید. برای مثال همانطور که در تصویر پایین مشاهده میکنید، میتوانید همه سؤالهایی را که با کلمه how (چگونه) درباره پختن سبزیها آغاز میشوند، پیدا کنید.
featured snippet گوگل در پاسخ به پرسش طولانی «چگونه سبزیها را در آرامپز بپزیم؟» در صفحه نتایج جستجو به نمایش درمیآید.
مرحله ۳: افزایش پتانسیل نمایش محتوای شما به شکل featured snippet
تفاوتی ندارد که میخواهید صفحه سایت خود را از صفر بازطراحی کنید یا محتوای آن را بازنویسی کنید و بهبود دهید؛ برای افزایش احتمال انتخاب لینک شما توسط گوگل و نمایش آن در قالب featured snippet باید نگرشی چندوجهی در نظر داشته باشید که موارد زیر را دارا باشد:
- محتوایی که حاوی پاسخ روشن و آشکار برای پرسش کاربر باشد.
- کد نویسی و تگهای داخلی صفحه شما باید بهطور صحیح نوشتهشده باشند تا گوگل بتواند محتوایتان را بهآسانی استنباط کند.
- سیگنالهای مثبت در جذب کاربر
کارشناسان بر این عقیده دارند که اگر تولید محتوا از مدل محتوای سازماندهی شده دنبال کنید، میتوانید احتمال انتخاب لینک صفحهتان را بهعنوان پاسخ برجسته توسط گوگل افزایش دهید. در توضیح مدل مذکور به سه مورد اصلی که در ادامه اشاره میکنیم، توجه کنید:
ابتدا پرسشی که در جستجو آمده را آشکارا و واضح در صفحه سایت خود تکرار کنید.
درست بعد از طرح این پرسش آشکار، به شرح پاسخ صریح، مستقیم و کوتاه برای آن بپردازید.
سپس اطلاعات تکمیلی را ازجمله اطلاعات، تصویر و …. را برای آن فراهم آورید تا پاسختان کامل و جامع شود.
یکی از راههای تشکیل ساختار محتوا استفاده از روشی است که خبرنگاران از آن بهعنوان هرم معکوس یا وارونه یاد میکنند. در صورت استفاده از مدل هرم وارونه صفحه شما محتوایش را با مهمترین قسمتی که پاسخ سؤال کاربر است، آغاز میکند و بهتدریج بهسوی اطلاعات جزئی و تکمیلی پیش میرود. در آخر هم موضوع را با نگاهی جامع یا مثال و پژوهشی خاص جمعبندی میکند.
البته قالب کدهای HTML هم میتواند در امکان نمایش صفحه شما در featured snippet گوگل کارساز واقع شود. در ادامه به چند روش تمرینی در همین زمینه توجه کنید:
- جستجویهای اصلی یا یک نسخه بسیار مشابه را از آن تهیه و بهعنوان اصلی صفحه وب تبدیل کنید. این موضوع یعنی پرسش یا جستجو را در صورت امکان با H١ یا H٢ در کدهای اصلی صفحه بنویسید.
- پاسخ به پرسش اصلی را در قالب یک پاراگراف خلاصه کنید.
- قالب این پاراگراف را به شکل تگ پاراگراف HTML یعنی <p> تعریف کنید.
- این پاراگراف را درست زیر عنوان اصلی که همان سؤال است، قرار دهید.
- سعی کنید پاسخ پرسش حداکثر ۴۰ تا ۵۵ کلمه باشد.
همچنین میتوانید محتوایتان را به کمک تگ <li> به شکل فهرست درآورید و احتمال نمایش بهعنوان پاسخ برجسته را افزایش دهید. بهخصوص اگر پاسخ جستجو مورد هدف شما (برای مثال «چگونه تخممرغ را آبپز کنیم») به شکل مرحلههای مختلف تشریحی یا ترسیمی باشد، میتوانید از تگ <ol> (فهرست منظم و ترتیبی) استفاده کنید. اگر هم بر این عقیده دارید که فهرست پاسخ شما باید بولت (نشانه) داشته باشد، از تگ <ul> (فهرست غیرمنظم) بهره ببرید.
استفاده از تگ عنوان (Heading) بهجای تگ <li> هم میتواند برای مرحلههای مختلف مفید باشد. گوگل در دستیابی به محتوای موردنیازش برای ایجاد یک featured snippet و مفید کاملاً استادانه عمل میکند.
علاوه بر این روشها اگر محتوایتان را در قالب پرسش و پاسخ (پرسشهای متداول) طراحی کنید، گوگل بهتر میتواند یک پاسخ کوتاه از صفحه شما انتخاب کند و به پاسخ برجسته درآورد.
در آخر همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، اگر یک جدول در محتوایتان طراحی کردید و مایل بودید که گوگل آن را به شکل featured snippet جدولی به نمایش درآورد، بهتر است بهجای استفاده از CSS برای طراحی این جدول از کدهای HTML و تگ <table> بهره ببرید.
در صفحاتی که موجود هستند و میخواهید محتوایشان را بهروزرسانی کنید، بهتر است به گوگل آنالیتیکس بروید و به معیارهای جذب کاربر مانند بانس ریت و زمان میانگین هر بازدید توجه کنید. اگر این معیارها از میانگین سایت پایینتر بودند، بدین معنی است که محتوای صفحه موردنظر نمیتواند توجه کاربر را جلب و نیازهایش را برآورده کند. همانطور که میدانید، موتورهای جستجوی گوگل همیشه در تلاشاند بهترین نتایج ممکن را برای کاربر به نمایش درآورند؛ به همین خاطر اگر عملکرد صفحههای وبسایت ضعیف باشد، احتمال ظاهر شدن شما در صفحه نتایج جستجو کاهش مییابد و اسنیپت مخصوص را هم از دست میدهید. البته موتورهای گوگل در صفحه مخصوص گوگل آنالیتیکس شما سرک نمیکشند ولی CTR را از SERP بررسی میکنند و مدتزمان مشخصی را که در یک جایگاه ثابت باقیماندهاید هم در نظر میگیرند.