۱۰ مورد از مهمترین استراتژی های سئو وردپرس در سال ۲۰۱۹

10 مورد از مهمترین استراتژی های سئو وردپرس در سال ۲۰۱۹

وردپرس رهبری صنعت سیستم‌های مدیریت محتوا را در دست گرفته است.بر اساس آخرین آمار به‌دست‌آمده بیش از ۳۳% کل سایت‌های اینترنتی از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنند و این درحالی‌که نزدیک‌ترین حریف به آن یعنی جوملا، تنها ۳% از سایت‌ها را در اختیار دارد.

این سیستم مدیریت محتوا نه‌تنها کاربر پسندترین پلت فرم ممکن است ، علاوه بر این در سئو وردپرس هم بی‌نظیر ظاهر می‌شود.در حقیقت می‌توان این‌گونه بیان کرد که وردپرس کمابیش تمام اصول و مبانی سئو را پوشش می‌دهد.بنابراین با اتکا به این ویژگی‌ها و کمک گرفتن از یک سری راهکار دیگر می‌توانید سئو وردپرس را به میزان قابل‌توجهی ارتقا دهید.

در ادامه ۱۰ مورد از مهم‌ترین استراتژی‌های سئو وردپرس را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانند در بهبود رتبه سایت شما و بهتر دیده شدن آن در گوگل تأثیر بسزایی داشته باشند.

۱) یک ساختار مناسب برای پیوندهای یکتا (permalink) خود در نظر بگیرید

به‌صورت پیش‌فرض ساختار پیوندهای یکتا (permalink) وردپرس برای سئو و یا برای کاربران خیلی مناسب نیست.
مثلاً ساختار لینک‌های شما می‌تواند چیزی شبیه به این باشد:

http://example.com/?p=N

البته وردپرس این امکان را به شما می‌دهد که تنظیمات پیش‌فرض را به ساختاری که موردپسند موتورهای جستجو باشد، تغییر دهید .مثلاً ساختاری URL شبیه به این:

http://example.com/your-post-title

برای دسترسی به این تنظیمات کافی است ابتدا وارد پیشخوان وردپرس شده و سپس به مسیر تنظیمات> پیوندهای یکتا مراجعه کنید

پیوند های یکتا در وردپرس

و سپس گزینه نام نوشته (Post name) را انتخاب کنید.با این کار اطمینان خواهید داشت که ساختار URLشما همیشه ساده و مرتب باقی خواهد ماند و نکته عالی نیز این‌که URL های بعدی نوشته‌هایتان هم به‌طور اتوماتیک و بر اساس این رویه تنظیم خواهد شد.

انتخاب پیوند یکتا برای سئو وردپرس

اما برای گرفتن نتایج بهتر برای سئو وردپرس، همچنین می‌توانید آدرس URL هرکدام از نوشته‌هایتان را با تغییر فیلد Slug (شناسه یکتا) نیز شخصی‌سازی کنید.

۲) از کلمات کلیدی در عنوان‌ها و تگ‌های هدر (هدینگ) استفاده کنید

به کار بردن کلمه کلیدی یا تعدادی از کلمات کلیدی در محتوای که تولید می‌کنید غیرقابل‌اجتناب است.اما فقط به یاد داشته باشید:یک محتوای خوب و اصولی تنها در تکرار چند مرتبه یک کلمه کلیدی در قسمت‌های مختلف محتوا تشکیل نشده است بلکه باید دربردارنده طیف وسعی از کلمات و عباراتی شود که همه آن‌ها با موضوع محتوا شما ارتباط داشته باشند.

اما بااین‌حال ، فقط یک کلمه کلیدی است که به‌عنوان کلمه کلیدی اصلی باید بر روی آن تمرکز کنید.به طبع بهترین و مهم‌ترین مکان برای استفاده از این کلمه کلیدی عنوان نوشته شما است (که کلمه کلیدی شمارا در URL هم لحاظ می‌کند).
اما بااین‌وجود، فقط یک کلیدواژه هست که به‌عنوان کلیدواژه اصلی روی آن متمرکز خواهید بود. طبیعتاً بهترین و مهم‌ترین جا برای استفاده از این کلیدواژه، تیتر مطلب شماست (که کلیدواژه شمارا در URL هم لحاظ می‌کند).

تگ های هدینگ در سئو وردپرس

تگ‌های هدینگ (H2 ، H3 ، H4 و…) برای درک بهتر موتورهای جستجو و خوانندگان مطلب به موضوع محتوای که شما در مورد آن نوشته‌اید طراحی‌شده‌اند.خوشبختانه ویرایشگر گوتنبرگ و کلاسیک وردپرس به شما این امکان را می‌دهد که از طریق یک منو کشویی به انواع این تگ‌ها دسترسی داشته باشید.

به‌طور پیش‌فرض عنوان نوشته یا صفحه شما باید H1 در نظر گرفته شود.در حقیقت شما در هر صفحه یا هر نوشته ،فقط باید از یک تگ H1 استفاده کنید.برای مثال من در این نوشته برای عنوان‌های اصلی نوشته از تگ H2 استفاده کرده‌ام. درحالی‌که از تگ H3 برای عناصر شمارنده استفاده‌شده. و در هر زیر عنوان زیر عناصر شمارش‌شده از تگ H4 استفاده نموده‌ام.

۳) یک نقشه سایت (سایت مپ) XML ایجاد کنید

ایجاد نقشه سایت برای اینکه ربات‌های گوگل بتوانند در میان پست‌ها و صفحات شما جابجا شده و محتوای شمارا ایندکس کنند موردی چندان ضروری نیست.اما اگر نقش سایت وجود داشته باشد آسوده خواهید بود که محتوای جدید منتشر کردید با سرعت بیشتری ایندکس و به نتایج گوگل راه پیدا خواهید کرد.

نقشه سایت افزونه یوست سئو

البته افزونه‌های زیادی برای این امر وجود دارند که می‌توانند برایتان نقشه‌های سایت XML ایجاد کنند. از میان افزونه‌های مختلف می‌توان به Google XML Sitemaps و یوست سئو پلاگین سئو وردپرس (از امکانات این پلاگین می‌توان به ایجاد نقشه سایت) اشاره کرد.مزیت به‌کارگیری نقشه سایت در اینجاست که به‌محض منتشر کردن یک مطلب جدید این موضوع را به اطلاع گوگل می‌رساند تا سایت مپ شما همیشه به‌روز و تازه باشد.

در ادامه بخوانید:  نقشه سایت یا سایت مپ چیست و چه کاربردی های دارد؟

نکته:اگر یک یا چند صفحه مشخص از سایتتان را در فایل robots.txt مسدود کرده‌اید،هیچ‌گاه نباید آدرس آن‌ها را در سایت مپ خود وارد کنید.

۴)وب‌سایت خود را در سرچ کنسول گوگل ثبت کنید

اگر تابه‌حال وب‌سایت خود را در سرچ کنسول گوگل ثبت نکرده‌اید ، شاید بسیاری از هشدارها و اعلان‌های مهم سئو را ازدست‌داده‌اید.

داشبورد سرچ کنسول گوگل

موتور جستجوی گوگل تمامی اعلان‌های خود برای دسترسی و ایندکس کردن صفحات شمارا از طریق این پلتفرم انجام می‌دهد.و نیز در سرچ کنسول گوگل متوجه عواملی که سبب پنالتی سایت شما می‌شوند هم می‌شوید.سرچ کنسول گوگل ابزاری است که می‌توانید از طریق آن لینک‌های مرتبط به سایت خود را مشاهده کنید، و ببینید که کدام کلمه کلیدی بازدید بیشتری برای سایتان به ارمغان می‌آورد.

۵) با توجه به کلمه کلیدی طول مناسبی برای محتوای خود در نظر بگیرید

در طی چند سال گذشته ، تحقیقات زیادی در رابطه با تعداد کلمات ایده آل برای محتوا منتشرشده است.بیشتر این تحقیقات در این‌که مقالاتی با طول بیش از ۲۰۰۰ کلمه در صفحه نتایج گوگل بهتر ظاهر می‌شوند اتفاق‌نظر دارند.
اما مواردی هم وجود دارد که مقالات کوتاه رتبه بسیار بالایی در نتایج SERPs را به خود اختصاص داده‌اند.با توجه به این‌که روی طول دقیق محتوای خود تمرکز کنید،بیشتر بر روی این تمرکز داشته باشید که محتوای که تولید می‌کنید به‌خوبی بتواند پاسخ تمام سؤالات مخاطبان را بدهد.

  • به این که کدام کلمه کلیدی برایتان بهتر هستند پی ببرید: با جستجو در گوگل و بررسی مطالبی که بالاتر از بقیه قرار گرفته‌اند، می‌توانید به این موضوع پی ببرید.
  • از خودتان بپرسید: آیا مطلبی که می‌نویسم می‌تواند در پوشش یک موضوع خاص، از مقالات قبلی بهتر ظاهر شود؟ اگر فکر می‌کنید با کلمات کمتر، می‌توانید منظور را بهتر برسانید حتما دست به قلم شوید. اگر هم فکر می‌کنید که یک پست طولانی‌تر، می‌تواند برای خوانندگان‌ مفید ظاهر شود از نوشتن یک مقاله جدید دریغ نکنید.
  • محتوای خود را با اهداف خوانندگان تنظیم کنید: اگر هدف خواننده این است که سریع به پاسخ سؤالش برسد، با یک مقاله ۵۰۰ کلمه‌ای هم می‌توانید این کار را انجام دهید. اگر سؤال‌شان پیچیده‌تر است، شاید نگارش یک مقاله ۳۰۰۰ کلمه‌ای بتواند برای جلب رضایت این افراد مثمر ثمر باشد

۶) تعیین دامنه اصلی سایت

این مورد ساده و آسانی است که می‌تواند تأثیر زیادی بر سئو سایت شما داشته باشد.
گوگل از تمام صاحبان سایت‌ها خواسته است که دامنه اصلی انتخاب کنند و بر اساس آن استراتژی سئو وردپرس خود را پیاده کنند.صادقانه بگویم تفاوت چندانی ندارد که دامنه اصلی سایت شما به شکل http://example.com یا http://www.example.com باشد درهرصورت برای گوگل فرقی ندارد که از کدام مورداستفاده می‌کنید.

کافی است یک دامنه اصلی داشته باشید و آن را به سرچ کنسول گوگل و تنظیمات وردپرس معرفی کنید.

در داشبورد وردپرس مسیر تنظیمات > عمومی را دنبال کرده مراجعه کرده و مطابق تصویر زیر در دو فیلد نشانی وردپرس (URL) و نشانی سایت (URL) استفاده یا عدم استفاده از www را تعیین کنید.

تنظیمات عمومی وردپرس

و سپس باید همین کار را برای سرچ کنسول گوگل نیز انجام دهید. برای این منظور وارد اکانت جیمیل خود شده و به اکانت سرچ کنسول مراجعه کنید. حال روی آدرس سایت خود کلیک کرده و وارد آن شوید. سپس روی نماد چرخ‌دنده کلیک کنید و سپس از منوی بازشده گزینه Site Settings را انتخاب کنید.

تنظیمات انتخاب دامنه اصلی سایت در سرچ کنسول گوگل

با کلیک روی این گزینه وارد صفحه زیر خواهید شد که می‌توانید اولویت نمایش و ثبت آدرس‌های سایت را در نتایج جستجو تنظیم کنید که با www صورت گیرد یا اینکه بدون www از آن استفاده کنید. بنابراین در بخش Preferred domain اولویت موردنظر خود را که شامل سه بخش زیر هستند مشخص کنید:

انتخاب دامنه اصلی سایت برای سئو وردپرس
  • نیازی به انتخاب اولویت از سوی گوگل ندارید.
  • قصد استفاده از www در آدرس سایت برای نتایج جستجو رادارید.
  • قصد استفاده از www در آدرس سایت برای نتایج جستجو را ندارید.

حال بعدازاینکه وضعیت سایت با www یا بدون www را در وردپرس انتخاب کردید روی دکمه Save که در انتهای صفحه قرار دارد کلیک کنید تا تنظیمات ذخیره شوند. درصورتی‌که مدتی است که سایت خود را راه‌اندازی کرده‌اید و وضعیت استفاده یا عدم استفاده از www را تغییر داده‌اید بعد از مدتی کلیه لینک‌های شما که در گوگل ایندکس شده‌اند به ساختار جدید اصلاح خواهند شد.

۷) از پروتکل HTTPS استفاده کنید

گواهی ssl

اگر در سایت شما قسمتی وجود دارد که کاربران باید اطلاعات یک فرم را پر کنند، یا اینکه خدمات پرداخت را به آن‌ها ارائه می‌دهید،باید از پروتکل (SSL (Secure Sockets Layer استفاده کنید.

در ادامه بخوانید:  سئو چیست؟ راهنمای جامع مفاهیم سئو

با استفاده از SSL، دیگر اطمینان دارید که اطلاعات خصوصی و حساس بازدیدکنندگان سایت شما رمزنگاری‌شده و همیشه درجایی امن نگهداری می‌شوند. این موضوع نه‌فقط در حفظ امنیت، بلکه در رتبه‌بندی سئو شما هم اثرگذار است. بگذارید واضح‌تر بگوییم، اگر از پروتکل HTTPS استفاده نمی‌کنید گوگل به سایت شما برچسب «ناامن» می‌زند و این موضوع را به بازدیدکنندگان هم اطلاع‌رسانی می‌کند.

اگر تا حالا از پروتکل HTTPS استفاده نمی‌کردید، شاید بهتر باشد همین حالا با سرور میزبان خود تماس بگیرید.

۸) سایت وردپرسی خود را ازنظر سرعت بهینه‌سازی کنید

سرعت بارگذاری نه‌تنها یک فاکتور مهم برای رتبه‌بندی سایت شماست، بلکه در تجربه کاربری بازدیدکنندگان نیز تأثیرگذار است. بر اساس تحقیقات انجام‌شده هر چه زمان بارگذاری صفحه طولانی‌تر شود احتمال آنکه بازدیدکنندگان صفحه را ترک کنند هم بالاتر می‌رود.
برای این‌که به‌سرعت بارگذاری سایت خود پی ببرید ابزارهای مختلفی وجود دارد که با آنالیز سایت شما از صفرتا صد نمره‌ای به آن می‌دهد. و عواملی که سبب کندی بارگذاری سایت شما می‌شوند را نیز معرفی می‌کند و برای برطرف نمودن آن‌ها راهکارهای را ارائه می‌کند؛راهکارهای مانند فشرده‌سازی تصاویر کش کردن فایل‌ها در مرورگر که سرعت بارگذاری را بالاتر می‌برند.
وردپرس افزونه‌های متخلفی برای این منظور دارد که به‌عنوان‌مثال می‌توان از افزونه زیر نام برد:
WP Rocket، WP Super Cache، Smush Image Compression and Optimization و WP-Optimize

۹) شما هنوز هم باید لینک سازی را در سال ۲۰۱۹ در استراتژی سئو خود داشته باشید

بر اساس تحقیقات که اخیر SEMrush انجام داده است این مطلب را آشکار می‌کند که لینک‌ها، برای سایت‌های متمرکز روی کلیدواژه که ماهانه کمتر از ۱۰۰۰۰ جستجو دارند، اهمیت بسیار بیشتری از سایر عوامل دارند. همچنین، اهمیت لینک‌های داخلی را هم فراموش نکنید.

اگر در هرکدام از مطالب خود، به سایر مطالب قدیمی‌تر سایت لینک بدهید ضمن افزایش بازدید از صفحات می‌توانید مدت‌زمان باقی ماندن خواننده روی وب‌سایت را هم افزایش دهید. همچنین افزایش نرخ تعامل کاربران هم موضوع دیگری است که با دادن لینک‌های درونی به دست خواهید آورد.

۱۰) سئو وردپرس با افزونه Yoast SEO

اگر از میان لیستی که تابه‌حال بیان کردیم تنها بخواهید یک مورد را انجام بدهید ،آن‌یک مورد همین نصب و فعال‌سازی افزونه Yoast SEO خواهد بود.

از عمر افزونه یوست سئو نزدیک به ده سال می‌گذرد،اما تیم توسعه‌دهنده این افزونه در این سال‌ها هرگز از به‌روزرسانی آن بر اساس قوانین جدید سئو و الگوریتم‌های گوگل دست نکشیده‌اند.

برخی مزایای استفاده از افزونه یوست سئو وردپرس به شرح زیر هستند:

بهینه‌سازی کامل محتوا: افزونه Yoast SEO از شما می‌خواهد که یک کلمه کلیدی اصلی برای نوشته‌تان انتخاب کنید، سپس اطمینان حاصل می‌کند که از آن در نقاط استراتژیک مطلب استفاده کرده‌اید. همچنین افزونه Yoast SEO شمارا در نوشتن توضیحات متا (شرح کوتاهی از مطلب که زیر لینک آن در گوگل به نمایش درمی‌آید) هم راهنمایی می‌کند که این موضوع به معنای افزایش کلیک روی مقاله‌تان خواهد بود.
ساخت نقشه‌های سایت XML به‌صورت خودکار: کافی است روی دکمه مخصوص به این کار کلیک کنید تا افزونه یوست سئو از تمام پست‌ها، صفحات و تصاویر شما نقشه سایت بسازد.
افزودن خودکار لینک‌ها به فید RSS: از این‌که مطالبتان را بدزدند خسته شده‌اید؟ افزونه Yoast SEO به‌طور خودکار لینک مطلب را به فید RSS شما اضافه می‌کند تا گوگل بداند که شما آفریننده این محتوا بوده‌اید.
اما یکی دیگر از مزایای افزونه یوست سئو وردپرس ، امکان اضافه کردن چندین کلیدواژه به مطالب شماست. همان‌طور که بالاتر هم گفتیم، استانداردهای سئو در سال ۲۰۱۹ به سمتی پیش رفته که هر چه از تعداد و تنوع بالاتری از کلمات کلیدی استفاده کنید، نتایج بهتری خواهید گرفت.