SERP چیست و چه کاربردی در سئو دارد؟
SERP یا SERPs مخفف عبارات (Search Engine Result Page) است. صفحه نتایج موتور جستجو پاسخ گوگل به جستجوی کاربر است. SERPs معمولاً شامل نتایج جستجوی ارگانیک، نتایج گوگل ادوردز، پاسخ برجسته گوگل (Featured Snippet)، گراف دانش (Knowledge Graph) و ویدیو هستند.
بهعبارتدیگر:
شما عبارتی را در گوگل تایپ میکنید. و SERP همان چیزی است که شما با آن به عقب برمیگردید.
اگرچه گوگل در حال حاضر دارای دهها ویژگی SERP است که در صفحه اول ظاهر میشوند، اما دودسته مهم نتایج تبلیغات گوگل و نتایج ارگانیک هستند.
نتایج پولی از مناقصه تبلیغات در کلمات کلیدی از طریق تبلیغات گوگل انجام میشود. اگرچه Google Ads اهمیت تبلیغات را در نظر میگیرد اما قرار دادن آنها بر اساس بالاترین پیشنهاددهنده است.در نتایج ارگانیک جایگاههای کسبشده توسط الگویتم های گوگل مشخص میشود بهترین و مناسبترین نتایج برای یک جستجوی معین است.
چرا SERP ها برای بهینهسازی موتور جستجو (SEO) مهم هستند؟
SERPs نحوه نمایش سایت شما در صفحه اول گوگل را تعیین میکند.
بهعنوانمثال، شما جایگاه سایت خود را در صفحه اول گوگل برای کلمه کلیدی “نحوه راهاندازی یک وبسایت” بررسی میکنید
این عالی است … تا زمانی که ببینید ویژگیهای SERP نتیجه شماره ۱ را به پایین میآورند.
این بدان معنی است که حتی اگر شما صفحه ۱ را ترک کنید، احتمالاً کلیکهای زیادی نخواهید کرد.
از سوی دیگر، SERP برای کلمه کلیدی” link building” بسیار کمتر شلوغ است.
در اصل ۱۰ لینک آبی که مشاهده میکنید به این معنی است که نتیجه ارگانیک شما شانس خوبی برای کلیک کردن دارد.
همچنین یک فاکتور مهم دیگر در هنگام ارزیابی SERPs ها باید به خاطر داشته باشید جستجوهای بدون کلیک است.
طبق آماری که سایت Sparktoro منتشر کرده، جستجوهای بدون کلیک بیش از گذشته وجود دارد.
و این جستجوهای بدون کلیک تا حد زیادی به دلیل ویژگیهای SERP (پاسخ برجسته گوگل Featured Snippets) است.
برای مثال، بگذارید بگوییم “when did Google start” را جستجو میکنید.
چرا هنگامیکه در صفحه اول جواب خود را دریافت کردهاید، بر روی یکی از ۱۰ لینک آبی موجود در نتایج جستجو کلیک کنید؟
به همین دلیل است که میخواهید کلمات کلیدی را هدف قرار دهید که هیچیک از ویژگی SERP نداشته باشد. بهاینترتیب، نتیجه شما برجسته خواهد شد و روی آن کلیک میکنید.
با استفاده از آن، در اینجا عناصر Google SERP معمولی آورده شده است:
نتایج جستجوی ارگانیک
نتایج ارگانیک توسط الگوریتم پیچیده گوگل (که دارای بیش از ۲۰۰ فاکتور رتبهبندی است) تعیین میشود.اگرچه الگوریتم گوگل رازی مخفی است اما آنها چندین فاکتور مهم رتبهبندی کلیدی را تأیید کردهاند، ازجمله:
- سیگنالهای سئو خارجی (تعداد وب سایتهایی که به صفحه خاصی لینک دارند. همچنین بهعنوان ” بک لینک ” شناخته میشوند)
- سیگنالهای سئو داخلی
- سرعت بارگذاری سایت
- برند و سیگنالهای اعتماد
استاندارد نتایج جستجوی ارگانیک شامل موارد زیر است:
- عنوان صفحه (برچسب عنوان)
- URL صفحه
- توضیحات متا
گوگل در برخی از موارد ویژگیهایی را به قطعات خاص ارگانیک اضافه میکند.برای مثال، اگر آنها تاریخ انتشار صفحه را مهم بدانند، آن را نمایش میدهند:
یا برای نتایج خاص، گوگل ” Sitelinks” را در زیر نتیجه نمایش میدهد.
Sitelinks به بخشهای یک صفحه لینک دارد. یا به صفحات مرتبط در همان وبسایت.
هنگامیکه از Schema در یک صفحه استفاده میشود، گوگل گاهی اوقات ستارههای نقد، تصاویر و اطلاعات رویداد را اضافه میکند که نتیجه طبیعی را به یک ” ریچ اسنیپت ” تبدیل میکند.
نتایج جستجوی پرداختشده
نتایج جستجوی پرداختشده با یک نماد کوچک “Ad” در گوشه بالا سمت چپ قطعه آنها مشخصشده است.
با توجه به بررسی های سایت Rank Ranger، تبلیغات در ۵۱٫۶۱٪ از صفحه یک SERP ها ظاهر میشوند.
و هنگامیکه تبلیغات نمایش داده میشوند، بهطور متوسط ۳٫۱۰ تبلیغات در هر صفحه وجود دارد.
و برای اصطلاحات جستجوی بسیار رقابتی و باارزش، گوگل تبلیغات را نیز در انتهای SERPs ها قرار میدهد.
با توجه به اینکه تبلیغات در بالا و پایین صفحهنمایش داده میشوند، میتوانند نتایج ارگانیک را محدود کنند.
پاسخ برجسته گوگل (Featured Snippets)
پاسخ برجسته گوگل بخش کوتاهی از محتوا است که از یک صفحه وب یا فیلم بیرون کشیده شده است.
در اینجا مثالی آورده شده است:
طبق یک بررسی که توسط سایت Ahrefs انجام شده است ۱۲٪ از کل SERP ها دارای Featured Snippets هستند.
انواع متداول پاسخ برجسته گوگل شامل موارد زیر است:
- سؤالات متداول: یک پاراگراف کوتاه در پاسخ به انواع جستجو “چیست” و “چه کسی” است
- لیست گلولهای: برای رتبهبندی و لیستهای “بهترین”
- لیست شمارهای: برای دستورالعملها، دستور پخت، کارهای بر اساس ترتیب استفاده میشود
- جداول: نمایش بصری از تاریخها، قیمتها، نرخها یا هرگونه اطلاعات ارائهشده در یک جدول
گوگل شروع به افزودن “پاسخ برجسته ویدیویی” به نتایج شده است.
پاسخهای برجسته هم تهدید و هم فرصت هستند.
Featured Snippets تهدیدی هستند زیرا تقریباً همیشه در بالای SERPs ها ظاهر میشوند. که نتایج ارگانیک را به پایین صفحه می کشد.
درواقع، پاسخ برجسته در صفحه اول گوگل همیشه در بالای صفحهنمایش داده میشود که بسیاری از افراد از نقطه ویژه Snippet بهعنوان ” جایگاه شماره ۰ ” یاد میکنند.پاسخهای برجسته فرصتی هستند که محتوای شما میتواند در داخل یک قطعه برجسته نمایش داده شود.
باکس پاسخ گوگل (Direct Answer Box)
۱۸٪ از نتایج جستجو دارای “پاسخ مستقیم” هستند، که یک پاسخ مستقیم برای یک سؤال خاص هستند.
در اینجا مثالی آورده شده است:
پاسخهایی که گوگل از آن استنباط میکند بهعنوان مالکیت عمومی در نظر گرفتهشده است. بنابراین، برخلاف یک Featured Snippets، آنها به یک منبع یا لینک برای پاسخ اعتباری ندارند.
نمودار دانش و پانل دانش (Knowledge Graph and Knowledge Panel)
نمودارها و پانلهای دانش معمولاً در سمت راست نتایج ارگانیک نشان داده میشوند.
آنها اساساً کارت معرفی برای یک شرکت یا شخص مهم هستند.بیشتر این دادهها از منابع دستبهدست (مانند ویکیپدیا و Crunchbase) تهیه میشوند.
پیشنهادهای لوکال
پیشنهادهای محلی برای جستجوی محلی مانند “comic book store Boston” و “comic book store near me” ظاهر میشوند.
هنگامیکه گوگل استنباط کند که جستجوی انجامشده نیاز به نتایج محلی دارد این مورد میتواند ظاهر شود. برای مثال، اگر “لولهکش” را جستجو میکنید، گوگل میداند که احتمالاً به دنبال لولهکشی در این نزدیکی هستید.
نتایج تصاویر گوگل
نتایج تصاویر گوگل برای کلمات کلیدی که در آن تصاویر حساس است، مانند “cute cat” یا “blue cars” ارائه میدهد.
نتایج ویدیو
این نوع نتایج معمولاً بهصورت یک مجموعه ۳ ویدیو… با یک اسلاید برای دیدن اطلاعات بیشتر نمایش داده میشوند.
۸۸٪ از نتایج ویدیو از YouTube ارائه میشود (البته در وب فارسی تا حدود زیادی از پیشنهادها از سایت آپارات ارائه میشود).دقیقاً معلوم نیست که گوگل چگونه تصمیم میگیرد کدامیک از نتایج باید یک ویدیو داشته باشد. اما احتمالاً تا حدودی مبتنی بر کلمه کلیدی خود و آزمایش تقسیم آنهاست.
بهعنوانمثال، فردی که در جستجوی “how to paint a garage” است، احتمالاً به دنبال فیلم آموزشی دراینباره است. به همین دلیل گوگل یک اسلاید ویدیویی را برای آن اصطلاح نشان میدهد.
پرسشهای مشابه کاربران (People Also Ask)
این ویژگی جدیدی است که معمولاً گوگل در وسط نتایج SERP درج میکند.
و هنگامیکه روی یک کلیک میکنید، با پاسخ به این سؤال گسترش مییابد.
بر اساس مقالهای که در سایت moz منتشرشده است، ۵۸٪ از نتایج گوگل حاوی ویژگی People also Ask SERP است.
نتایج توییتر
در برخی از موارد گوگل آخرین توییتها را از یک حساب ویژه توییتر بیرون میکشد.
برای مثال، هنگامیکه عبارت SEMrush را جستجو میکنید، حساب توییتر آنها را نشان میدهد … با پیوندهایی به ۳ توییت آخر آنها.
برترین اخبار
لینکهای به مقالات خبری در مورد یک موضوع خاص هستند.
برخلاف باور عموم، Top Stories تنها زمانی که شما برای کلمات کلیدی پرطرفدار جستجو میکنید، نشان داده نمیشوند.
برای مثال، یک کلمه کلیدی مانند “کاهش وزن”. با توجه به اینکه حجم جستجوی این عبارت بسیار پایدار است. بااینحال، هنگامیکه “کاهش وزن” را جستجو میکنید، همیشه یک بخش Top Stories در نتایج SERP ها وجود دارد.
توجه: برخلاف بسیاری دیگر از ویژگیهای SERP در این لیست، سایت شما باید برای ورود به بخش Top Stories، باید در Google News تأیید شود.
نتایج Google Shopping
نتایج Google Shopping (همچنین بهعنوان “تبلیغات در لیست محصولات” شناخته میشود) نتایجی هستند که برای کلمات کلیدی در مورد یک محصول خاص ظاهر میشوند.
در اینجا مثالی آورده شده است:
اگرچه بیشتر نتایج Google Shopping تبلیغات است، اما نتایج ارگانیک نیز دارند.